“Choconversie”

Online marketing voor Chocolate Company

Vijf studenten die via MKB Digital Workspace deelnamen aan de Online Marketing Challenge van de Universiteit van Amsterdam zijn gekozen tot winnaar. Onder begeleiding van dr. Abhishek Nayak werkten de studenten - Anasatasia Schidlovskaya, Sabrina Wijaya, Péter Kovács, Huizhong Wang en Menglei Ma - in 8 weken een online marketingplan uit, voerden verschillende campagnes uit en analyseerden de resultaten voor Chocolate Company. Wat hebben de studenten geleerd en wat levert het Chocolate Company op?

WhatsApp Image 2020-04-17 at 14.46.56.jpeg

Doel: online verkopen uit Nederland en België

Eind maart hebben de studenten het eerste contact met Chocolate Company om het project te bespreken. “In projecten met studenten gaan wij er altijd vrij open in”, zegt Felipe Admiraal van Chocolate Company, “Dat brengen we dan samen met de studenten terug naar een doel dat past bij het project en hun opleiding.” Anastasia Schidlovskaya en haar mede-studenten hebben dat uiteindelijk vertaald naar het doel om de conversie van consumenten uit Nederland en België te verhogen in de webshop. “Choconversie”, noemt Anastasia dat.

Facebook Ad.png

Oplossing: Facebook, Instagram en Google Ads

Samen met Felipe bepalen de studenten dat ze campagnes gaan uitvoeren op Google, Facebook en Instagram Ads. “Zeker naar de resultaten op Instagram was ik erg benieuwd”, zegt Felipe hardop twijfelend aan Instagram als verkoopkanaal. Volgens Anastasia waren de studenten er wel meteen enthousiast over : “De producten zijn zo heerlijk en kleurrijk om te zien. Dat voordeel willen we gebruiken op Instagram waar iets meer visuele mogelijkheden zijn.” Meer online verkopen is het grote doel, maar om daar te komen houden Anastasia en de andere studenten verschillende doelstellingen in de gaten. “Nieuwsbrief aanmeldingen, bezoekers op de site en betrokkenheid van volgers op social media”, somt ze op. Met Chocolate Company spreken de studenten af dat ze een advertentietegoed tot 500 euro mogen uitgeven aan de campagnes op de drie kanalen.

Proces
Zoals bij iedereen, liep dit project toch net even anders door de plotselinge corona-maatregelen. “Normaal nodigen we studenten altijd bij ons uit in een winkel, zodat ze een goed gevoel krijgen bij ons bedrijf en producten. Dat zat er nu helaas niet in”, zegt Felipe, “Het is toch prettiger om elkaar te ontmoeten.”

Desondanks verliepen de stappen van het project nog zoals vooraf bedacht was: kennismaking, presenteren campagneplan, uitvoeren campagne, analyseren en presenteren van de resultaten. “Nu gebruikten we vaak Zoom om met elkaar en de opdrachtgever af te stemmen”, zegt Anastasia, “Daar heb ik wel veel van geleerd. Ik merkte bijvoorbeeld dat we veel directer moeten communiceren met ondernemers dan op de universiteit: wat zijn we van plan, wat heb ik nodig en wat levert het uiteindelijk op voor hen. Het liefst in een gesprek.”

Voor Felipe was het positief dat de studenten zelfstandig aan de slag gingen: “Ze pakten veel zelf op. Uiteindelijk ben ik gemiddeld zo’n uur per week met de studenten bezig geweest.” De tijdsdruk per week was voor Felipe goed, maar het traject had best wat langer mogen duren. “6 weken is eigenlijk wel kort. Ideaal zou het zijn als studenten langer aan zo’n project werken bij een bedrijf en tegelijkertijd ook relevante lessen volgen. In zo’n hybride vorm kunnen studenten echt direct in de praktijk brengen wat ze geleerd hebben.”

Display Ad Belgium 1.png

Resultaat

In mei zijn de campagnes op Google, Facebook en Instagram echt live gegaan. Op Google resulteerde de display banners tot 2,75% meer conversies, 72% meer nieuwsbrief inschrijvingen en ruim 14% meer bezoekers ten opzichte van de 10 dagen voor de campagne. “Dat zijn erg goede resultaten, maar de campagne was kort”, relativeert Anastasia, “Het is natuurlijk wel tof dat we volgens Google tijdens dit project beter presteerden dan de concurrenten van Chocolate Company.” Felipe onderstreept dat: “Het is echt knap wat de studenten hebben gedaan in zo’n kort project, maar op de langere termijn of met een groter budget zal dit zeker op Google niet anders zijn dan de presentaties van onze normale advertenties.”

Bij het resultaat van de campagne op Facebook en vooral Instagram leeft Felipe meer op: “Dit is exact de reden waarom wij werken met studenten. Zij kijken toch net weer anders naar dingen dan wij doen en kunnen makkelijker een experiment uitvoeren. Als je daar realistisch verwachtingen bij hebt, kan het verrassende inzichten opleveren.” Anastasia en haar mede-studenten gaven aan Facebook en Instagram nog geen 100 euro uit, maar ze bereikten zo’n 35.000 mensen waarvan er bijna 500 doorklikten naar de webshop. Hoewel de campagnes ingezet waren om de naamsbekendheid van Chocolate Company te verhogen, was het resultaat dat er 19 mensen werkelijk een bestelling plaatsten in de webshop. Dat is ook Felipe opgevallen. Dat Instagram een interessant verkoopkanaal kan zijn voor Chocolate Company gaat hij dan ook verder verkennen: “De conversie van Insta-gebruikers naar kopers in onze webshop smaakt naar meer.” 

Schermafbeelding 2020-06-09 om 22.39.20.png

Over Chocolate Company

Sinds 2013 maakt Chocolate Company chocola van premium UTZ gecertificeerde cacaobonen. Ze zijn vooral bekend van wege de hotchocspoon die beschikbaar is in meer dan 60 smaken. De missie van Chocolate Company is het leven een beetje lekkerder, leuker en gezelliger te maken voor iedereen. Meer informatie over Chocolate Company staat hier.

Over MKD Digital Workspace

MKB Digital Workspace is een initiatief van ACE Incubator, Rabobank, Gemeente Amsterdam, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en provincie Noord-Holland. De komende drie jaar wil MKB Digital Workspace tenminste 750 ondernemers helpen met het digitaliseren van hun onderneming en slimmer omgaan met data. MKB Digital Workspace zal ongeveer 2.000 studenten koppelen met ondernemers in deze periode. Meer informatie over het initiatief of over deelname is te vinden via de mkbdigitalworkspace.nl.

TAPECC Haarlem

Branded content and identity design agency

https://www.tape.cc
Vorige
Vorige

Van grootschalige catering naar lunch on demand